De Subaru Solterra

Tijdens de ontwikkeling van de Solterra, de eerste BEV van het merk die wereldwijd wordt gelanceerd, heeft Subaru de nadruk gelegd op het overtreffen van de klantverwachtingen van een BEV en er een praktisch voertuig van gemaakt zodat klanten er comfortabel en vol vertrouwen voor kunnen kiezen, omdat de auto de hoeksteen van Subaru’s toekomstige BEV’s zal zijn.

Tegelijkertijd zet Subaru, omdat het een Subaru SUV is, in op het maken van een auto die bestaande Subaru-klanten het gevoel biedt dat het een echte Subaru is.

Door alle goede eigenschappen van een BEV te combineren met de kernwaarde ‘enjoyment and peace of mind’ waar Subaru als sinds jaar en dag voor staat, is de Solterra gebouwd als een authentieke SUV in een milieuvriendelijk pakket, die kan worden gebruikt met dezelfde gemoedsrust zoals de bestaande Subaru SUV-modellen.

Exterieur en interieur

De naadloos ontworpen hexagonvormige grille staat voor de energie-efficiëntie van een BEV. De carrosserie met de horizontale lijn de begint bij de grille en de dynamische spatborden die van binnenuit naar buiten buigen laten de kracht van een SUV zien.

Een laag instrumentenpaneel en bovenop het instrumentenpaneel gemonteerde klokken zijn, voor het eerst bij een Subaru, te zien boven het stuurwiel in het ruimtelijke interieur.

Ruimte besparen. Ruimte delen.

Het ruime Solterra interieur biedt ontspannend comfort en geeft iedereen, vooral de passagiers op de achterbank, de ruimte om zich uit te strekken en te genieten van de reis. Sterker nog, de stille EV-prestaties maken gesprekken voeren gemakkelijker.

Veiligheid

Door de skeletstructuur van elk carrosseriedeel uit te denken en de materiaalsterkte te optimaliseren, profiteert de Solterra zowel van gewichtsbesparing als van superieure botsveiligheid. In het geval van een aanrijding absorbeert de structuur die het gewicht naar de verschillende carrosseriegeraamtes overbrengt efficiënt de botsenergie. Dat beschermt niet alleen de inzittenden van de auto, maar beschermt eveneens de hoog-voltagecomponenten in de BEV.

Zwevende console en 12,3-inch centraal display

Het geavanceerde zwevende ontwerp van de middenconsole is geïnspireerd op het shift-bywire gebruik. Eronder ligt een veelzijdige open opslagruimte en alle bedieningselementen zijn makkelijk te gebruiken. Het grote middendisplay combineert een hoge zichtbaarheid met een lage reflexibiliteit voor maximale leesbaarheid. Het is weldoordacht gepositioneerd om het gevoel van ruimte te versterken en tegelijkertijd het grootste gebruiksgemak te bieden.

X-MODE in combinatie met Grip Control

X-MODE stelt de Solterra in staat om door de zwaarste omstandigheden te rijden, inclusief diepe sneeuw of modder, om uitstekende rijprestaties op ruwe wegen te leveren. Het nieuwe Grip Control handhaaft een constante snelheid bergopwaarts en over ruw terrein, zodat de bestuurder zich uitsluitend op het sturen kan concentreren.

AWD systeem

Het AWD systeem is voor Subaru van fundamenteel belang om veilig te kunnen rijden. De twee eAxle-motoren van de Solterra drijven onafhankelijk van elkaar de voor- en achterwielen aan, en zorgen voor een nauwkeurig afgestelde koppelregeling dat het Subaru AWD naar een nog hoger niveau tilt. Bovendien bieden X-MODE en het nieuwe Grip Control prestaties op ruwe wegen die de verwachtingen van een elektrische wagen overtreffen.

Subaru’s AWD-technologie en haar ervaring komen nu samen op een elektrische wagen (EV). Dankzij de functies van de eAxle-motoren voor en achter worden krachtverdeling en remvectoring continu en nauwkeurig geregeld om de grip op elk wiel te behouden. Geoptimaliseerde grip zorgt voor stabiele tractie op natte of gladde oppervlakken.

Rijprestaties

De Solterra is voorzien van een nieuw system dat de voor- en achterwielen aandrijft met gescheiden motoren. Met dank aan de expertise in AWD-technologie, nauwkeurige controle over de vier wielen, die Subaru in vele jaren heeft opgedaan, en de behendige respons van de elektromotoren en de flexibele aandrijfkracht tussen voor- en achteras, benut de Solterra optimaal de grip van de vier wielen en biedt een rijbeleving met vertrouwen en gemoedsrust.

e-SUBARU Global Platform

Door gebruik te maken van de kennis die is opgedaan met het hooggewaardeerde Subaru Global Platform, hebben we het e-Subaru Global Platform samen met Toyota Motor Corporation ontwikkeld als een special voor BEV’s bedoeld platform.

Het e-Subaru Global Platform zorgt voor een rij-ervaring met superieure dynamische eigenschappen, die zorgen voor een hoge stabiliteit en handelbaarheid als antwoord op de stuurbewegingen van de bestuurder. De accupakketten met hoge capaciteit zijn, zoals dat hoort bij een BEV, onder de vloer geplaatst en worden gebruikt als deel van de structuur, geven een laag zwaartepunt en zorgen voor carrosseriestijfheid en -stevigheid.enschappen van een BEV te combineren met de kernwaarde ‘enjoyment and peace of mind’ waar Subaru als sinds jaar en dag voor staat, is de SOLTERRA gebouwd als een authentieke SUV in een milieuvriendelijk pakket, die kan worden gebruikt met dezelfde gemoedsrust zoals de bestaande Subaru SUV-modellen.

Maximale score in de NCAP veiligheidstest

De gloednieuwe Subaru Solterra heeft de maximale algemene score van vijf sterren behaald in het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) 2022. De Solterra behaalt op alle vier de beoordelingsgebieden (Inzittende Volwassene, Inzittend Kind, Kwetsbare Weggebruikers, Rijhulpsystemen) scores die boven de vereiste minimumscore liggen.

(S)nelladen

De Solterra beschikt over een actieradius van meer dan 400 kilometer en hij kan worden aangesloten op laders met een hoog vermogen.

150kW DC snelladen brengt de batterij in 30 minuten tot 80% van zijn capaciteit. Een warmtepomp zorgt voor korte oplaadtijden en een stabiele output in de winter. Via de smartphone kan de laadstatus worden gevolgd en tal van functies worden gecontroleerd.

Actieradius Solterra 465 kilometer (WLTP)
Actieradius Solterra Sky Package 414 kilometer (WLTP)

Hoe kunnen we u verder helpen?