Gloednieuwe Subaru Forester wint award voor hoogste score in JNCAP-veiligheidstests

Momenteel wordt de nieuwe Forester, nog ver voor zijn marktintroductie eind dit jaar, via sneak previews aan belangstellenden gepresenteerd en nu al heeft het model zijn eerste prijs te pakken. De nieuwe Forester won de Grand Prix Award *1 omdat hij de meeste punten*2 heeft gehaald in het Japan New Car Assessment Program (JNCAP), de belangrijkste Japanse veiligheidstest. De Forester verdiende ook de Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV +++), de hoogst mogelijke score in diezelfde proeven. Ook de Subaru XV en Impreza gingen met de hoogste ASV+++-waardering aan de haal.

Met het winnen van de Grand Prix Award dit jaar is het de tweede keer dat Subaru deze prestigieuze prijs voor de hoogste score weet te winnen. In 2017 haalden de Impreza en de SUBARU XV dezelfde award binnen*3. Het onderstreept eens te meer de enorme inspanningen die het Japanse merk levert om veilige auto’s te bouwen. De JNCAP-veiligheidstests worden uitgevoerd door het ministerie van Land, Infrastructuur, Vervoer (MLIT) in samenwerking met National Agency for Automotive Safety & Victims’ Aid (NASVA), een bureau dat de veiligheid van auto’s onderzoekt en verkeersslachtoffers helpt.

Naast de Forester vielen ook de Subaru XV en Impreza deze week in de prijzen met de hoogste veiligheidsbeoordeling in het Japanse New Car Assessment Program (JNCAP) van 2018-2019. Van beide modellen werden de preventieve veiligheidsprestaties getest en als beste beoordeeld. Het leverde ook daar de waardering Advanced Safety Vehicle Triple Plus (ASV +++ *4) op.

 

Grootste gemene deler van de drie winnende modellen is hun bodemplaat. De nieuwe Forester is evenals de Subaru XV en de Impreza gebouwd op het Subaru Global Platform, een bodemplaat die niet alleen stijf is, maar ook een uitstekende bescherming van passagiers biedt door verbeterde energieabsorptie, ook in geval van een botsing. Gecombineerd met de geoptimaliseerde carrosseriestructuur en het toepassen van hoogwaardig staal op belangrijke plaatsen, biedt de Forester optimale passagiersbescherming bij frontale, zijwaartse en achterwaartse botsingen, met een minimale gewichtstoename bovendien.

Ook belangrijk om tot die hoge scores te komen is EyeSight. Evenals de Forester zijn ook de Subaru XV en Impreza standaard voorzien van Subaru’s unieke veiligheidssysteem. EyeSight maakt gebruik van twee camera’s die met de bestuurder meekijken, waarschuwt voor gevaar en grijpt in als de bestuurder te laat of niet reageert. Ook biedt het systeem tal van ondersteunende functies zoals Pre-collision Braking, Pre-collision Throttle Management en Lane Keep Assistance. Bovendien schakelt High Beam Assist*5 de koplampen automatisch tussen groot- en dimlicht door licht voor het voertuig te detecteren met de EyeSight-camera’s. Hierdoor is het rijden in het donker niet alleen veiliger, maar ook comfortabeler.

Subaru blijft zijn actieve, passieve en pre-crash veiligheidstechnologieën verder verbeteren volgens zijn ‘all-around safety’-principe, dat tevens rijplezier en gemoedsrust voor bestuurder en passagiers biedt. Voorts heeft het merk zich als doel gesteld om het aantal dodelijke verkeersongevallen* 6 per 2030 tot nul te reduceren.

De nieuwe Forester staat eind dit jaar bij Autobedrijf Eussen. Het model beschikt dan voor het eerst in zijn 22-jarig bestaan over een hybride-aandrijflijn. Ook de Subaru XV krijgt een vergelijkbare motorisatie. Levering van dat model wordt verwacht in november 2019.

* 1: Award voor het JNCAP-voertuig met vijf sterren beoordeeld en dat de hoogste score ooit behaalde
* 2: 96,5 punten volgens de nieuwe meetmethode, toegepast in 2018-2019
* 3: 199,7 van de 208 punten
* 4: 118,8 van de 126 punten
* 5: standaard op de Luxury- en Premium-uitvoeringen van de Impreza en XV
* 6: Het aantal dodelijke ongevallen tot nul reduceren onder bestuurders of passagiers in een Subaru. Ook wil Subaru het aantal verkeersdoden onder voetgangers, fietsers en andere weggebruikers als gevolg van botsingen met een Subaru tot nul reduceren.